طراحی معماری فروشگاه ـ موزه فرش اردبیل با رویکرد احیاء جایگاه فرش در راستای ارتقاء هویت تاریخی شهر
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده معماری
- نویسنده ساناز بیوک آقازاده
- استاد راهنما وحید وزیری
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف از طراحی مرکز تجاری فرش به عنوان مرکزی بزرگ این است که بتوان ضمن برخورداری از بهترین معماری، فرش را به عنوان یک کالای نفیس و ارزنده در غرفه های زیبا، با بهترین دکوراسیون به نمایش گذاشت. این مجتمع به گونه ای است که امکان بازاریابی مدرن و گسترده، داخلی و خارجی را فراهم آورد. پروژه به صورت یک ساختمان چندمنظوره متشکل از مراکز تجاری، مراکز اداری، تالار فرش بافی، کلاس های آموزش فرش بافی ، گالری، موزه فرش، کتابخانه، کافی نت، کافی شاپ و مرکز فروش صنایع دستی می باشد، که در حالت کلی به سه حوزه اصلی، عمومی، تجاری و خدماتی تقسیم می گردد. این مجتمع از دو طبقه ی تجاری تشکیل شده است که فضاهای خدماتی در ساختمانی جدا ولی مرتبط به قسمت تجاری است. در این طرح از یک حیاط مرکزی که ساختمان و بخش های مختلف آن در دور تا دور آن جانمایی شده است، استفاده شده که نشانگر معماری شرقی و ایرانی است و حیاط مرکزی این هویت را زنده می کند. (نمایاندن هویت ایرانی).
منابع مشابه
طراحی معماری موزه خط با رویکرد معماری پایدار در اردبیل
ساختمان¬ها حدود نیمی از کل انرژی و مواد خام کل جهان را مصرف می کنند و رشد عظیم تقاضای انرژی در سراسر جهان، به وسیله منابع محدود انرژی فسیلی( زغال سنگ، نفت یا گاز) باعث به وجود آمدن مشکلاتی مربوط به مسایل زیست محیطی و انتشار گازهای گلخانه¬ای در جهان شده است. از جهتی بخشی از ساختمان بیش¬ترین پتانسیل را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه¬ای درا می باشد. از این رو معماری پایدار به یکی از وسیع¬ترین حوزه...
هویت ماهی در فرش ایرانی
Each entity in the universe is a symbol, containing a meaning which must be sought in its own circle of existence or maybe even out of it. The source of every symbol is either nature or a derivative of it, in one way or another. In carpet designing process, a deep and rich sensation is expressed using pure and abstract objects and shapes. Fish too, is a symbol of this kind which will be conside...
متن کاملنقش شیر در فرش ابریشمی حیواندار موزه متروپولیتن
بسیاری از نقوش متن قالی حاوی اطلاعاتی نمادین هستند. در بین این نقوش، آنهایی که با الهام از طبیعت در فرش طراحی شدهاند، معنای اسطورهای وسیعی مییابند. شیر یکی از نقشهایی است که با اسطورهها ارتباط دارد و با گذشت زمان، نماد بسیاری از ویژگیهای بارز انسانی شده است (آیین مهر، میترائیسم، نماد سلطنت، شجاعت، قدرت و...). نقش شیر از مهمترین عناصر صحنههای شکار، گرفتوگیر و طرحهای حیوانی بوده؛ در...
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023